Nog beter zeilen - zeiltrim
Met de juiste zeiltrim belast je de tuigage minder en haal je meer snelheid uit de boot. Ook voor zeilen met harde wind zijn er veel trimmogelijkheden om comfortabel door te kunnen zeilen voordat er gereefd moet worden. Hoe gebruik de lei-ogen optimaal? Hoe moet de overloop staan bij bepaalde windkracht of windrichting? Wat kun je doen met de vallen en de achterstag? Dan nog de halstalie, neerhouder en de lijkenstrekkers. Hoe lees je de tell-tailes en optimaliseer je de schoten? Wat is de juiste bolling van de zeilen en hoe pas je die aan?
De volgende onderdelen kunnen ter sprake komen
- Varend hijsen van de zeilen.
- Varend strijken van de zeilen.
- Genua bediening
- Stand van de lei-ogen
- Sturende werking van de zeilen
- Het gebruik van de achterstag
- Stand en bediening van de zeilen
- De grootschoot wagen/traveller
- Overstag
- Gijpen
- Lier bediening (Vallen en schoten)
- Cunninghamhole
- Varend reven Genua
- Varend reven Grootzeil
- Zeiltrim
- Scheepstrim
- Zeiltheorie
Ook tijdens het zeilen met hardere wind kun je de zeilboot zo optimaliseren dat je minder druk op je roer hebt en de tuigage minder belast. Hierdoor wordt het tijdens hardere wind veiliger aan boord en heb je meer controle over de zeilboot.
De Nog beter zeilen lessen hebben een open karakter en zijn geheel aan je wensen aan te passen. De invulling van de dag gaat in overleg met de deelnemers. We bekijken samen welke trim opties er op de zeilboot aanwezig zijn en zullen in de praktijk alles doornemen om net dat knoopje meer te kunnen halen.
Het accent ligt op
- Zeiltrim
- Veiligheid van bemanning en schip
- Organisatie en commandovoering
Voorkennis
Bij de Nog beter zeilen lessen gaan we er vanuit dat je al enige zeil ervaring hebt en dat de basis handelingen geen probleem meer voor je zijn. Voor de wat minder ervaren schipper is er Les op eigen schip.
Informatie
De Nog beter zeilen lessen worden op maat gemaakt. De datum gaat in overleg.
Wat is zeiltrim en wat doe je ermee?
Zeiltrim is een van de meest interessante aspecten van zeilen. Het kan ervoor zorgen dat een schip bestuurbaar blijft in sterke wind, het zorgt ervoor dat de snelheid naar believen aangepast kan worden en ook de loef of lij gierigheid van een schip kan sterk veranderd worden. Dit is niet alleen belangrijk om zo snel mogelijk te gaan, maar is ook bij lesgeven belangrijk. Een slecht getrimd zeil zorgt ervoor dat een boot ‘raar’ aanvoelt en bijvoorbeeld veel te veel oploevende werking heeft. Kort gezegd zorgt zeiltrim ervoor:
- Dat je schip bestuurbaar blijft, ook in zware omstandigheden (waarbij andersom natuurlijk ook gesteld kan worden dat met een slechte zeiltrim het schip veel moeilijker te controleren is). Dit is zowel belangrijk wanneer je zo snel mogelijk wilt gaan als ook bij lesgeven. In een slecht bestuurbaar schip is het veel moeilijker om te leren zeilen en het schip aan te voelen.
- Dat je de snelheid van het schip aangepast kan worden, waarbij meestal maximale snelheid wordt nagestreefd. Echter, in sommige gevallen kan het juist handig zijn om de snelheid te beperken. Door minder snelheid zal er namelijk ook minder helling zijn, en ook minder druk op de schoot. Bij lesgeven kan dit erg handig zijn.
Een schip gaat vooruit vanwege het vleugelprofiel in het zeil. Doordat de wind langs beide kanten van het zeil waait ontstaat er een onderdruk aan de lijzijde, waardoor het schip schuin vooruit wordt getrokken. Deze kracht is het sterkste wanneer de stroming langs het zeil niet wordt verstoord. Hoe deze stroming wordt verstoord ga ik later op in, het gaat er nu om dat de ‘flow’ langs het zeil essentieel is voor de voortstuwing.
Een ander belangrijk element voor de snelheid van een schip is de twist in het zeil. Een zeil is zo gesneden dat hij uitwaait hoe verder je omhoog gaat. Dit houdt in dat in het onderlijk het zeil verder dichtgetrokken staat dan bovenaan. De reden hiervoor is dat hoe hoger je komt, hoe harder de wind waait. Doordat het harder waait en je dezelfde snelheid houdt, komt de wind daar ruimer in. De zeilstanden zijn door het uitwaaien van het zeil (twist) zowel boven als beneden afgestemd op de windrichting.