De mate van twist, positie en diepte van de bolling die je wilt hangen af van de weersomstandigheden en de te varen koers. Ik ga hier alleen in op de hoeveelheid wind en de koers en laat golven even buiten beschouwing. Onderstaand verhaal kan echter sterk verschillen per boottype! Echter, het geeft mijns inziens een redelijke weergave van een basisbegrip van trim. De basisconfiguratie is als volgt:
Weinig wind (1/2 beaufort), ruime koersen: je wilt zoveel mogelijk druk. Dit betekent een gesloten achterlijk (weinig twist), een diepe bolling die ver naar achteren is om zoveel mogelijk wind op te vangen.
Weinig wind, scherpe koersen: je wilt veel druk maar ook hoog varen. Dit betekent een iets geopend achterlijk om de luchtstroom niet te verstoren (gemiddelde twist), een behoorlijke bolling die redelijk ver naar voren staat. Dit zorgt voor veel snelheid waarbij je ook redelijk hoog kunt varen. (in dit geval gaat snelheid boven hoogte, dus je kiest er toch voor om veel druk te hebben en de bolling niet geheel naar voren te plaatsen).
Gemiddelde wind (3/4 beaufort), ruime koersen: je wilt zoveel mogelijk druk (hoewel bij onervaren of lichte bemanningen je misschien al bij 4 beaufort moet overgaan op de ‘veel wind’ configuratie. Veel druk betekent een gesloten achterlijk, een iets minder diepe bolling dan bij weinig wind (afhankelijk wat de bemanning aan kan), maar wel op dezelfde plek.
Gemiddelde wind (3/4 beaufort), scherpe koersen: je wilt goed hoog varen met redelijke druk (bij onervaren of lichte bemanningen zal je al snel de ‘veel wind’ configuratie hanteren). Het achterlijk kan gesloten zijn voor veel druk, door meer wind hoef je je minder zorgen te maken over de luchtstroom. De bolling is een stuk minder en zit ver naar voren om zoveel mogelijk hoogte te winnen.
Veel wind (5/6 beaufort), ruime koersen: Afhankelijk van de ervarenheid en gewicht van de bemanning kan je meer of minder druk hebben. Algemeen wil je zo min mogelijk druk, dit betekent een behoorlijk geopend achterlijk (gemiddelde twist), zo min mogelijk bolling en de bolling iets verder naar voren (anders wil het schip teveel loeven).
Veel wind, scherpe koersen: absoluut niet teveel druk en hoog varen. Dit betekent een open achterlijk (veel twist), erg weinig bolling die zo ver mogelijk naar voren staat. Je wilt namelijk vooral hoog varen en het schip niet teveel helling laten maken.